Lediga jobb som Processansvarig, ITIL i Östersund

Se lediga jobb som Processansvarig, ITIL i Östersund. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Östersund som finns hos arbetsgivaren.

Incident Manager till stor aktör inom IT

Bli en nyckelspelare i växande processteam! Vi söker en driven Incident Manager som inte bara tar ansvar för Incident Management processen utan också transformerar processen och driver lösningar för driftrelaterade eskalationer. Tjänsten startar 2024-01-08. Efter att ha genomgått en initial provanställning som konsult ges möjligheten till en fortsatt anställning hos företaget på långsiktiga villkor, förutsatt att arbetet under provperioden har uppfyllt f... Visa mer
Bli en nyckelspelare i växande processteam! Vi söker en driven Incident Manager som inte bara tar ansvar för Incident Management processen utan också transformerar processen och driver lösningar för driftrelaterade eskalationer.

Tjänsten startar 2024-01-08. Efter att ha genomgått en initial provanställning som konsult ges möjligheten till en fortsatt anställning hos företaget på långsiktiga villkor, förutsatt att arbetet under provperioden har uppfyllt förväntningarna och passat samman med företagets behov.

Intervjuer och urval sker löpnande, tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdagen. Så vänta inte, varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Du får möjlighet att påverka och omforma leveransprocessen för att skapa sömlösa tjänster och maximera kundnöjdheten. Här råder en arbetsmiljö som uppmuntrar kreativitet och ständiga förbättringar – vi ser fram emot att ta del av din expertis och vision. Du erbjuds dessutom tillgång till flera utbildningsportaler som ger dig verktygen för att utvecklas och ta din karriär till nya höjder.

I rollen kommer du att
• Leda och styra vid högprioriterade incidenter
• Säkerställa snabba och effektiva lösningar i samarbete med våra tekniska experter.
• Genom nära samarbete med kunder strävar du inte bara efter att lösa problem, utan också att skapa långsiktiga förbättringar och effektiviseringar.

Vi ser fram emot din förmåga att utmana och utveckla våra arbetssätt för att driva förändring och kontinuerlig förbättring inom ditt ansvarsområde.

Vem är du?
Vi söker någon med passion för IT och en bakgrund inom sektorn, någon som brinner för att forma framtidens leveransprocesser. För att passa rollen ser vi att du har några års praktisk erfarenhet inom området samt en djup förståelse för ITIL-processerna. Det är viktigt att du är en övertygande kommunikatör, både på svenska och engelska, både i tal och skrift.

Om verksamheten
Vi på Poolia Norr specialiserar oss på att matcha rätt person med rätt plats inom den ständigt föränderliga IT-branschen. Som konsult hos oss får du möjligheten att skaffa bred erfarenhet och arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken

Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Visa mindre

Incident manager till Östersund

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda... Visa mer
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Arbetar du redan nu som Incident Manager? Har du en bakgrund inom IT-support, -drift eller IT-förvaltning och erfarenhet av ITIL? Då kanske vi är dina blivande kollegor! Befattningen är placerad på IT-avdelningen. Avdelningen har fyra enheter med ca 60 medarbetare. Den aktuella enheten IT Leveransenheten finns i Östersund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Incident Manager driver du allvarliga och kritiska incidenter, följer upp, kontrollerar kvalitet, samt föreslår förbättringar. Du är koordinator och stöttar vid felsökning för att säkerställa minimal påverkan av incidenter. Du säkerställer att information och lösningar finns dokumenterade. Rollen kräver tydlig kommunikation till intressenter kring status och framdrift. Vidare ingår att planera, prioritera, rapportera och följa upp det dagliga arbetet. Du kommer leda problemutredningar med målet att reducera antal incidenter. I rollen ingår löpande processtöd till olika grupper i organisationen, för att säkerställa kompetens och efterlevnad, samt ständigt arbeta med förbättringar och anpassningar av området tillsammans med kollegor inom myndigheten. Du kommer få rollen som processledare för Incidentprocessen och löpande rapportera till processägaren, tillika enhetschef för IT Leveransenheten.

Vem är du
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetsuppgifterna ställer både krav på förmågan att samverka och samarbeta framgångsrikt med andra. Du trivs med att ta ansvar och är handlingskraftig. Du har lätt för att hålla samman uppdrag och arbetsuppgifter med flera parter och arbetar strukturerat med att säkerställa kvalitet i ditt arbetsresultat. Du ser processer, rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet och arbetar strukturerat med ärendehantering och rapportering.

Du har en god förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant högskole- eller universitetsutbildning, alternativt kompetens som Statens servicecenter bedömer likvärdig
• Har 3 års erfarenhet eller mer av arbete i en support-, drift- eller förvaltningsorganisation där incidenthantering är en del av arbetet
• ITIL-certifiering

Vidare ska du ha följande förmågor: 


• Du trivs med att samverka och samarbeta tillsammans med andra 
• Du trivs med att ta ansvar och är handlingskraftig
• Du har strukturen för att hålla samman uppdrag och arbetsuppgifter med flera parter
• Du ser processer, rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet
• Du kan kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt 
 

Dessutom är det meriterande om du:


• Tidigare har arbetat som Incident Manager
• Erfarenhet av att leda ett team eller en grupp
• Tidigare har arbetat med ServiceNow

Övrigt
Anställningen är en tillsvidaretjänst på 100% och placerad i Östersund. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. 

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast 26 november 2021 . I din ansökan vill vi att du motiverar på vilket sätt du uppfyller kvalifikationerna. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag. Visa mindre

Gruppchef | Östersund | Experis

Ansök    Feb 23    Experis AB    Processansvarig, ITIL
Experis är på jakt efter strukturerad och ansvarstagande Gruppchef Servicedesk i Östersund. Din roll är mycket viktig då du och ditt team ska tillsammans säkerställa att kunders vardag är fungerande. Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan! Start: ASAP Omfattning: 100 % Ort: Östersund Arbetsbeskrivning Som Teamchef för en av deskar är du precis där det händer, mitt i vår leverans. Där ska du tillsammans med ditt team säkerställa att våra ku... Visa mer
Experis är på jakt efter strukturerad och ansvarstagande Gruppchef Servicedesk i Östersund. Din roll är mycket viktig då du och ditt team ska tillsammans säkerställa att kunders vardag är fungerande. Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan!

Start: ASAP
Omfattning: 100 %
Ort: Östersund

Arbetsbeskrivning
Som Teamchef för en av deskar är du precis där det händer, mitt i vår leverans. Där ska du tillsammans med ditt team säkerställa att våra kunders vardag är fungerande. Det är stundtals mycket som händer så att kunna navigera, prioritera och vara kommunikativ är viktigt.
Det är en spännande nyckelroll i ett växande team som arbetar nära våra kunder och säkerställer att våra tjänster levereras effektivt. Som ledare har du ansvar över kundleveransen i sin helhet.

Teamet som du kommer leda är placerade i Östersund så du måste bo i närheten.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

* Leda och styra arbetet med ditt team
* Schemaläggning för dina medarbetare
* Jobba med rekrytering vid behov
* Genomföra både team-möten och individuella (1:1) samtal
* Utmana och utveckla arbetssätt inom teamet
* Jobba med effektiviseringar för att utveckla och förbättra leveransen
* Genom ledningsgruppen verka för en bättre arbetsplats

Din profil
För att lyckas i rollen ser vi att du har en relevant utbildning samt:

* Din bakgrund finns inom IT
* Erfarenhet från samma eller liknande roller sen tidigare och ha en förståelse för kundservice / Servicedesk
* Positivt är utbildning/certifiering inom ITIL
* Bra kommunikationsförmåga i både tal och skrift, både engelska och svenska

Om Experis
Experis är ett ledande konsultbolag inom IT/Tech i Sverige och del av den globala koncernen ManpowerGroup. Som konsult hos Experis får du chansen att avancera snabbt. Vi hjälper dig att ta nästa karriärsteg inom IT utifrån dina unika talanger. Tillsammans lägger du och din konsultchef upp en plan som möter dina karriärmål. Hos oss har du en trygg anställning och kan se fram emot både spännande arbetsuppgifter och ett nätverk av trevliga och kompetenta kollegor.

Som anställd på Experis har du tillgång till kompetensutveckling till exempel via plattformen Experis Career Accelerator där du har möjlighet att utbilda och certifiera dig inom många områden, exempelvis Cloud och Cyber security.

Experis har ett långsiktigt hållbarhetsarbete (Working to change the world - ESG strategy) med målsättningen att bidra till att lösa kompetensbristen av bland annat IT-resurser.

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV. Urval sker löpande så ansök redan idag! Vi tar inte emot ansökningar via mejl, men om du har frågor om våra uppdrag eller om rollen som konsult är du välkommen att kontakta konsultchef Antra Volujevica på [email protected] Visa mindre

Incident manager till Östersund

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda... Visa mer
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer tillhöra IT-Leveransenheten som består av ca 15 medarbetare. Våra uppdrag är att leda den IT-nära förvaltningen med användarstöd för stödapplikations-, integrations-, identitets- och behörighetstjänster. Vi ansvarar för myndighetens tekniska integrationer mot externa parter, systemutveckling och administration av behörigheter. Enheten ansvarar även för att samordna IT-support mot andra avdelningar inom myndigheten, avdelningens externa IT-leverantörer och samverkande myndigheter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som Incident manager är operativ. Du kommer att utveckla och ansvara för processen incident, men även vara involverad i processerna change och problem. Du kommer säkerställa dokumentation, efterlevnad samt ständigt arbeta med förbättringar inom området. I uppgifterna ingår det att arbeta operativt inom processen med stöd av jourhavande rotation. Att leda och koordinera kritiska incidenter för att säkerställa snabb lösning. I arbetsuppgifterna ingår att genomföra incidentanalys tillsammans med intressenter för kontinuerligt lärande. Utbilda team i incidenthantering, samt leda olika möten och forum.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant högskole- eller universitetsutbildning, alternativt kompetens som Statens servicecenter bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att arbeta som processledare under minst 3 år. Vi vill att du beskriver hur du uppfyller detta i din ansökan.
• ITIL-certifiering

Vidare ska du ha följande förmågor:



• Serviceorienterad, flexibel och strukturerad
• Van att ta egna initiativ, beslut och driven i att supportera och leda andra på ett ödmjukt sätt
• Utåtriktad och positiv person med god kommunikations- och organisationsförmåga. En lagspelare med mycket god förmåga till samverkan och relationsbygge
• Ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat tillsammans med andra intressenter. Förmåga att ta en ledande roll och våga ställa krav.
• Uthållighet med fokus på förbättringar

Vidare är det meriterande om du:



• 5 års erfarenhet eller mer av arbete i en supportorganisation
• Erfarenhet av arbete i en större organisation
• Genomfört en förändringsresa med införande av ITIL
• Kunskaper inom verksamhetsutveckling
• Bakgrund som processutvecklare 

Övrigt
Anställningen är 100 % och en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Anställningen är placerad i Östersund.

Svenskt medborgarskap är ett krav. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen:

All kommunikation inom myndigheten, såväl muntligt som skriftligt, sker på svenska

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 19 april 2021. 


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag. Visa mindre

Tjänsteansvarig, Service-Desk till Fujitsu Östersund

Ansök    Okt 9    Experis    Processansvarig, ITIL
Rollen som Tjänsteansvarig innebär att du ansvarar för att leda Fujitsus Service-Desk mot deras kunder och strategiska mål. Målet är att öka SLA och förbättra deras operativa arbetssätt på deras Service Desk. Tjänsten är på heltid med start omgående fram till 29/9 2020, och därefter med stor chans till förlängning. Placeringsort är Östersund. Om Fujitsu Fujitsu är en komplett leverantör av produkter, tjänster och lösningar inom IT och kommunikation. Fuj... Visa mer
Rollen som Tjänsteansvarig innebär att du ansvarar för att leda Fujitsus Service-Desk mot deras kunder och strategiska mål. Målet är att öka SLA och förbättra deras operativa arbetssätt på deras Service Desk. Tjänsten är på heltid med start omgående fram till 29/9 2020, och därefter med stor chans till förlängning. Placeringsort är Östersund.

Om Fujitsu
Fujitsu är en komplett leverantör av produkter, tjänster och lösningar inom IT och kommunikation. Fujitsu är en ledande outsourcingpartner som fått förtroendet från flera globala svenska företag att ansvara för hela eller delar av deras IT-miljö, med tjänster och lösningar som krävs för en modern arbetsplats och IT-infrastruktur,läs mer på: www.fujitsu.com

Rollen som Tjänsteansvarig

Du är ansvarig för att leda ett team på distans samt på plats i Östersund, planera leveransen mot kund, uppnå uppsatta servicenivåer samt kundnöjdhet. Du leder och utvecklar medarbetare för att uppnå kvalitativ leverans och kontrollerar kostnaderna. Du har inget direkt personalansvar men är produktionsansvarig mot ditt team.

Arbetsuppgifter

* Förbättra effektivitetsmålen
* Operativt ansvar över nyckeltalen för kundleveransen
* Leda team till framgång
* Ansvarig för schemastyrning och kapacitetsplanering
* Arbeta proaktivt för att dagligen uppfylla målen

Den vi söker:

* Har stor erfarenhet av arbete inom Service-Desk eller IT-support, gärna som teamledare eller liknande med ansvar för måluppfyllnad
* Goda språkkunskaper i svenska och engelska, både muntligt såväl som skriftligt

Det är meriterande om du har en utbildning inom IT, eftergymnasial- eller universitetsutbildning.
Som person är du är strukturerad, initiativrik och fokuserad på att nå resultat. Att kunna jobba självständigt och vara stresstålig är en förutsättning för att du ska lyckas i rollen. Du är driven, engagerad och tycker om att se dina medarbetare växa och utvecklas.

Erbjudande

Som konsult på Experis erbjuds du möjligheten att utveckla dina kunskaper i uppdrag hos några av Sveriges största företag inom flera olika branscher. På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Vi arbetar tillsammans med din karriärplan, så att både du och din konsultchef har förståelse för just dina mål och vilka kompetenser som du vill utveckla.
Våra konsulter erbjuds en trygg anställning inom kollektivavtal, med bl.a. övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar.
Vi strävar efter att våra anställda ska spegla den mångfald som finns i befolkningen och vi välkomnar sökanden med alla bakgrunder och ursprung!

Sök tjänsten i dag!
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Ingela Ekberg på telefonnummer 063-576673 eller e-post [email protected].
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post, utan du söker tjänsten med en registrerad profil på vår hemsida genom att följa ansökningslänken i annonsen. Vi kan komma att tillsätta uppdrag redan innan ansökningstiden passerat, så skicka in din ansökan i dag!
?
Om Experis
Experis är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat på att finna skickliga personer inom IT, teknik, ekonomi, ledarskap men även marknadsföring, försäljning och HR är viktiga delar av vår verksamhet. Vi vänder oss till talanger som vill ta nästa steg i karriären. Genom att kombinera vår branscherfarenhet med vår kunskap om kandidatens potential, får vi såväl talanger som verksamheter att växa och utvecklas. Experis finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Visa mindre

Förvaltningsledare IT med inriktning processledare, Östersund

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren f... Visa mer
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer och en viktig del i uppdraget där Processledaren står för den operativa samordningen och driver förbättringsarbetet inom aktuella processer på uppdrag av processägaren. I dina uppgifter ingår att säkerställa att införda processer är aktuella, dokumenterade och kommunicerade till berörda inom organisationen samt att i samverkan med linjechefer säkerställa att processen bemannas med rätt resurser.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande utbildning
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning och grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av att utveckla arbetssätt
• Erfarenhet av att leda, motivera, skapa engagemang och delaktighet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Prestigelös, delar med dig av kunskaper och erfarenheter
• Självgående och tar stort ansvar
• Vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter

Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifiering inom ITIL

Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Anställningen är placerad i Östersund och är tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast efter
överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 3 maj 2020. Intervjuer kommer att hållas i vecka 20.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag. Visa mindre

Två förvaltningsledare till Statens servicecenters IT - avdelning

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare... Visa mer
Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Rekryteringen till servicekontoren görs i samverkan mellan Statens servicecenter och de berörda myndigheterna fram till dess att ansvaret går över till Statens servicecenter den 1 juni.


Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet som förvaltningsledare på IT syftar till att säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Du ansvarar för att styra den IT-nära delen av förvaltningen för de system och tjänster som tillhör förvaltningsobjektet samt genomföra den årliga förvaltningsplanen. Du driver arbetet med att avropa/upphandla, implementera och förvalta ny funktionalitet för förvaltningsobjektet och ansvarar för förvaltningsbudget, prognos och uppföljning kopplat till förvaltningsobjektet. I rollen ingår även att följa upp SLA:er och avtal för IT-tjänster inom förvaltningsobjektet som levereras av extern part samt att stötta arbetet med att driva den strategiska planen gällande förvaltningsobjektet och i samarbete med verksamheten upprätta förvaltningsplan för kommande period. Du säkerställer att gällande riktlinjer för informationssäkerhet efterlevs för förvaltningsobjektet och utgör hierarkisk eskaleringspunkt för incidenter.

Du ansvarar du för att:


• Säkerställa att förvaltningsplanens IT-relaterade mål verkställs inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt
• Säkerställa att system är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer (SLA)
• Säkerställa att all tekniska samband (t.ex integrationer) fungerar tillfredsställande
• Säkerställa att kontinuerliga icke-funktionellatester genomförs
• Säkerställa att externa leverantörer styrs utifrån gällande rutiner (t.ex samverkansmodell)
• Säkerställa att systemet uppfyller krav i lagar, regler och riktlinjer T.ex Riktlinje för Säker IT (10412-2016/1211)
• Styra den it-mässiga delen av förvaltningen för de system och tjänster som tillhör förvaltningsobjektet och genomföra den årliga förvaltningsplanen.
• Driva arbetet med att avropa/upphandla, implementera och förvalta ny funktionalitet för förvaltningsobjektet
• Utgöra hierarkisk eskaleringspunkt för incidenter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande utbildning
• Erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig på taktisk nivå
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning och grundläggande projektstyrning inom it-domänen
• Erfarenhet av att ha upphandlat IT-tjänster och arbetat med SLA- och kostnadsuppföljning mot externa IT-leverantörer

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av implementering av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet om upphandling under Lag om offentlig upphandling (LOU)

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund alternativt Gävle, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan senast 14 juni 2019.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 26-27 i Östersund.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91 Visa mindre

GIS - specialist

Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt. Fastighetsområde Skog förvaltar ... Visa mer
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.

Fastighetsområde Skog förvaltar statens mark ovan odlingsgränsen, inom renbetesfjällen och skog i anslutning till kulturfastigheter i södra Sverige. Allt från vidsträckta fjällskogar till landets största ekskog ingår i förvaltningen. Vår vision är att ”Förvalta statens skogar och marker långsiktigt hållbart samt eftersträvar största möjliga samhällsnytta idag och för framtida generationer. Du kommer att ingå som en av två ekonomicontrollers i en grupp om totalt 16 personer. Placeringsort är Östersund men vi har även kontor i Stockholm, Vilhelmina och Jokkmokk.

Din roll

Som GIS-specialist kommer du att ha en viktig roll i den skogliga staben med ansvar för vårt skogliga planeringssystem, register samt att bistå med i arbetet med kravställning på nytt skogligt planeringssystem. Du kommer även bistå med GIS-analyser i arbetet med SFV:s regeringsuppdrag om grön infrastruktur.

Din profil

Vi söker dig som har relevant utbildning inom GIS.

Du bör ha erfarenhet av att strukturera och bearbeta stora mängder geografisk information. Erfarenhet av skogliga planeringssystem i allmänhet och LandInfo Forest i synnerhet är meriterande liksom erfarenhet från användning av programvarorna Arc GIS, Mapinfo och Q-GIS.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du noggrann, analytisk och har lätt för att samarbeta

Mer information
Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.
Befattningen är säkerhetsklassad och säkerhetssprövning skall ske före anställning.

Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se. 

Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

Sista ansökningsdag är 2019-07-03 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss! Visa mindre